مراقبت‌های قبل و بعد از درمان ایمپلنت

ایمپلنت دندان یک روش پرطرفدار و کاربردی برای جایگزینی دندان‌های طبیعی است.

درمان ایمپلنت را می‌توان به چهار مرحله برنامه‌ریزی درمان، جای‌گذاری ایمپلنت، جای‌گذاری روکش و نگهداری و مراقبت‌های بهداشتی، تقسیم کرد.
در مورد مراقبت‌های ایمپلنت در ادامه مطلب توضیحاتی داده خواهد شد.

مراقبت های قبل از جراحی ایمپلنت:

معاینه پزشک:

به منظور به حداقل رساندن خطر در طی مراحل کاشت ایمپلنت، متخصص جراح فک و صورت یا متخصص پریو (لثه) باید یک معاینه دقیق انجام دهد.
آزمایش خون:
 برخی از بیماری‌ مانند دیابت و فشارخون بالا، احتمال عوارض و عدم موفقیت جراحی کاشت ایمپلنت را افزایش می‌دهند. هر بیماری که در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد نماید مانند عفونت در آزمایش خون شناسایی می‌شود.
عکس‌برداری سی‌بی‌سی‌تی (CBCT):
برای بررسی استخوان فک و همچنین تراکم آن باید عکس‌برداری انجام شود. برای کاشت ایمپلنت باید تراکم و حجم استخوان مناسب باشد تا بتواند ایمپلنت را پشتیبانی نماید.
آماده شدن برای کاشت ایمپلنت دندان:
پوسیدگی و کرم خوردگی دندان و بیماری لثه باید پیش از کاشت ایمپلنت درمان شود. باکتری‌های عامل بیماری لثه می‌تواند منجر به تحلیل رفتن و تخریب استخوان پیرامون دندان شود بنابراین برای جلو گیری از به خطر افتادن کاشت ایمپلنت،درمان بیماری های لثه در اولویت است. همچنین عاداتی مانند دندان قروچه فشار زیادی بر دندان‌ها و ایمپلنت وارد می‌کنند به همین علت بهتر است این عادات دهانی اصلاح شوند.
مدت زمان لازم جهت کاشت ایمپلنت:
پس از مراجعه به دندان پزشک و انجام معاینه، به طور میانگین درمان در 4 جلسه انجام می شود.لازم به ذکراست مدت زمان درمان به صلاحدید پزشک ممکن است تغیر کند.
برآورد هزینه ایمپلنت:
هزینه ایمپلنت دندان به نوع برند و موادی که استفاده می‌شود ارتباط دارد.همچنین اغلب خدماتی که مستلزم تخصص بالا هستند، هزینه بالایی نیز به همراه دارند.
مراقبت های بعد از عمل جراحی ایمپلنت:
تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص دندانپزشکی را دنبال کنید. وی به بهترین وجه می داند که چگونه بیمار می تواند به درستی از درمان ایمپلنت دندان بهبود یابد.
_بعد از ایمپلنت یک روز استراحت کنید.ورزش کردن یا فعالیت شدید می‌تواند باعث خونریزی شود.
_استفاده از کمپرس یخ در کاهش تورم در ناحیه جراحی موثر است.
_جهت کنترل درد، داروی مسکن را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید حتی اگر احساس درد ندارید.
_روزی چندبار دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. رعایت بهداشت دهان و دندان یک عامل اساسی در موفقیت جراحی ایمپلنت است.
_ممکن است چند ساعت پس از جراحی همچنان خونریزی داشته باشید.با قطع خونریزی مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید.این روند در تسریع بهبود بیمار بسیار تاثیرگذار است.
مراقبت‌های قبل و بعد از درمان ایمپلنت
ایمپلنت دندان برای چه افرادی توصیه نمی شود؟
ایمپلنت دندان ممکن است برای همه بیماران روشی مطمئن و کارساز نباشد. از این رو دندانپزشک در ابتدا وضعیت دهان و دندان بیمار را بررسی کرده و سپس تصمیم می گیرد که کدام روش کاشت دندان برای بیمار بهتر است. مراجعه کنندگانی که دارای شرایط زیر هستند معمولا شخص مناسبی برای کاشت دندان نمی باشند
_بیمارانی که دیابت دارند.
_بیماران سرطانی یا بیمارانی که تحت درمان در بیمارستان هستند.
_بیمارانی که مشروبات الکی مصرف می کنند.
_بیمارانی که دچار بیماری های لثه مانند پریودنتیت شده اند.
_بیمارانی که به طور منظم سیگار می کشند و نمی توانند آن را ترک کنند
نکات پایانی:
در نظر داشته باشید که احساس درد پس از تمام شدن داروی بی حسی طبیعی است و مصرف مسکن کمک کننده است. اما اگر احساس می‌کنید که درد به صورت غیر طبیعی ادامه دار است به پزشک مراجعه فرمایید.
مطالعه :  عفونت دندان چیست؟