هر آنچه در مورد ونیر دندان باید بدانید

ونیر کامپوزیت و لمینیت در درمانگاه دندانپزشکی صدف فردیس

ونیر دندان

وقتی که یکی از دندان‌های ما دچار شکستگی یا آسیب‌های دیگر شود تمامی فکر و ذهن ما را درگیر خود می‌کند. در جمع‌های مختلف  نمی‌توانیم به‌راحتی لبخند بزنیم. زیرا از این که زیبا به نظر نرسیم و دیگران ما را قضاوت کنند می‌ترسیم. همین موارد باعث می‌شود تا به سراغ جستجو در اینترنت برویم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم. در همین راستا باید بگوییم که نگران این مسئله نباشید. در درمانگاه دندان‌پزشکی صدف با انجام ونیر دندان می‌توانید به‌راحتی لبخند زیبا را به خودتان هدیه دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور مفصل با ونیر دندان آشنا شوید.

ونیر چیست؟

ونیر دندان یک لایه نازکی است همرنگ دندان، که به دندان چسبیده می‌شود تا ظاهر کلاسیک دندان به‌منظور رفع مشکلات دندان و زیباسازی آن‌ها حاصل شود. داشتن هزینه معقول و انجام آن در جلسات کم باعث شده تا همواره بیشتر مردم نسبت به انجام  ونیر دندان تمایل داشته باشند. ونیر دندان دارای انواع گوناگونی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

ونیر دندان، ونیر کامپوزیت و لمینت در درمانگاه دندانپزشکی صدف فردیس
ونیر دندان سرامیکی (لمینیت)

ونیر دندان به چند نوع تقسیم می شود؟

به‌طورکلی ونیر دندان به دو دسته ونیر کامپوزیتی و ونیر سرامیکی تقسیم می‌شود. هرکدام از این سه دسته دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها به شرح زیر است.

ونیر کامپوزیتی

در مقایسه با ونیر سرامیکی، کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان ندارد. در این روش مواد ترکیبی موردنظر با استفاده از اشعه فرابنفش به‌صورت مستقیم بر روی قسمت آسیب‌دیده چسبانده می‌شود. پس از چسبیدن و سفت شدن نیز از پولیش استفاده می‌شود تا دیگر دندان‌ها در اثر اصطحکاک آسیب نبینند. نکته مثبت درباره ونیرهای کامپوزیتی این است که در صورت آسیب‌دیدن قابل ترمیم هستند. فرایند ونیر کامپوزیت نسبت به ونیر سرامیکی در جلسات کمتری انجام می‌شود. همچنین هزینه آن نیز در مقایسه با ونیر سرامیکی کمتر است.

ونیر سرامیکی

برخی از مشکلات دندان به‌گونه‌ای است که استفاده از ونیر کامپوزیتی توانایی برطرف‌کردن آن را ندارد. در این شرایط استفاده از ونیر سرامیکی می‌تواند مشکل ایجاد شده را برطرف کند. همچنین اگر مورد زیبایی برای شما اهمیت بیشتری دارد می‌توانید از ونیر سرامیکی استفاده کنید. بیشتر ما این مدل از ونیر را با نام لمینت سرامیکی می‌شناسیم. ونیر سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت بهتر می‌تواند زیبایی دندان‌ها را افزایش دهد. همچنین ماندگاری بالاتری نیز دارد. در طی انجام آن دندان‌پزشکان بخشی از مینای دندان را برمی‌دارند. به‌منظور ساخت آن نیز از سیستم‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود.

مطالعه :  کامپوزیت دندان در کرج و فردیس

تفاوت ونیر سرامیکی و ونیر کامپوزیتی در چیست؟

یکی از سؤالات متداول مشتریان این است که ونیر کامپوزیتی بهتر است یا لمینت سرامیکی؟ به همین منظور جدولی را تهیه کردیم با استفاده از آن می‌توانید ویژگی‌های هرکدام از این انواع را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که تصمیم نهایی درباره انجام کامپوزیت یا لمینت بهتر است با مشورت با دندان‌پزشکان گرفته شود.

ونیر سرامیکی

ونیر کامپوزیتی

ماندگاری بالایی دارد.

ماندگاری آن در مقایسه با ونیر سرامیکی کمتر است.

مدت‌زمان بیشتری لازم است تا ونیر سرامیکی انجام شود.

مدت‌زمان کمتری لازم است تا ونیرکامپوزیتی انجام شود.

هزینه بالاتری دارد.

هزینه کمتری نسبت به ونیر سرامیکی دارد.

بخش بیشتری از مینای دندان تخریب می‌شود.

بخش کمتری از مینای دندان تخریب می‌شود.

در برابر لک شدن مقاومت بیشتری دارد.

در برابر لک شدن در مقایسه با ونیر سرامیکی مقاومت کمتری دارد.

در صورت شکسته‌شدن امکان ترمیم وجود ندارد و باید لمینت سرامیکی را تعویض کرد.

در صورت شکسته‌شدن امکان ترمیم وجود دارد.

ونیر دندان برای چه کسانی مناسب است؟

هر شکستگی یا آسیب‌دیدگی در دندان‌های جلو موجب می‌شود تا شما مستعد استفاده از ونیر دندان باشید. درصورتی‌که شکستگی کمتری داشته باشید بهتر است به سراغ استفاده از کامپوزیت بروید. فاصله بین دندان‌ها، ساییدگی، زردی دندان و بد فرم بودن آن‌ها را می‌توان با استفاده از ونیر سرامیکی یا کامپوزیتی برطرف کرد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که افراد زیر می‌توانند ونیر دندان را انجام دهند.

  • فاصله طبیعی دندان‌ها زیاد باشد.
  • رنگ طبیعی دندان‌ها از بین رفته باشد و رو به زردی رفته باشد.
  • دندان‌ها شکسته یا لب پر شده باشند.
  • دندان‌ها فرم مناسبی نداشته باشند.
ونیر کامپوزیت و مرحله کیور کردن به وسیله اشعه فرابنفش در درمانگاه دندانپزشکی صدف فردیس
ونیر کامپوزیت و مرحله کیور کردن به وسیله اشعه فرابنفش

ونیر دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

لازمه استفاده از ونیر دندان این است که هیچ‌گونه التهاب لثه و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان را نداشته باشید. داشتن دندان‌قروچه، دندان‌های پوسیده، ریشه‌های دندانی ضعیف و به‌هم‌ریختگی فرم دندان‌ها نیز از جمله مواردی است که امکان انجام فعالیت‌های گوناگون ونیر را غیرممکن می‌کند. البته  در صورت داشتن این مسائل نگران نباشید. پس از برطرف‌شدن آن‌ها می‌توانید  ونیر دندان را انجام دهید. در مواردی آسیب‌های دندان به‌گونه‌ای است که بیشتر به‌جای انجام ونیرهای دندانی نیاز به ایمپلنت دارید. پس از انجام ایمپلنت می‌توانید برای ونیر اقدام کنید.

مطالعه :  درمان ریشه (عصب کشی)

ونیر دندان چگونه انجام می‌شود؟

در درمانگاه دندان‌پزشکی صدف مراحل انجام ونیر دندان به شرح زیر است:

  1. ابتدا نوع مشکل دندان بررسی می‌شود. اگر مشکلی مانند التهاب لثه وجود داشته باشد باید این مشکل را برطرف کنیم.
  2. در طی جلسه مشاوره با مشتریان، باید نوع ونیر دندان تعیین شود. تمامی شرایط ونیر کامپوزیت و سرامیکی به مشتریان گفته می‌شود. در نهایت یکی از روش‌ها انتخاب می‌شود.
  3. دندان‌ها به‌منظور پاک‌سازی جرم و پلاک‌ها به طور کامل تمیز می‌شود. این امر به جهت قراردادن روکش حائز اهمیت است.
  4. در طول انجام فرایند ونیر نیز باید از طریق تجهیزات مختلف دهان را خشک نگه دارند.
  5. در این مرحله مواد ونیر بر روی دندان قرار می‌گیرد.
  6. فرایند قراردادن مواد ونیر در طی چند مرحله با تکنیک لایه‌گذاری و گذاشتن چسب تکرار می‌شود.
  7. در نهایت نیز مواد ونیر با استفاده از یک نور مخصوص به دندان وصل می‌شود. به‌صورت طبیعی در انتهای کار نیازی به تراش دندان نیست؛ اما اگر دندان‌پزشکان مشاهده نمایند که نیاز به انجام چنین فعالیتی است حتماً در انتها آن را انجام می‌دهند.

نکته: ونیر سرامیکی نیز تقریباً چنین مراحلی را می‌گذراند؛ اما به‌منظور ساخت ونیرها نیاز است تا ابتدا قالب‌گیری انجام شود. مدت‌زمان جلسات برای انجام ونیر سرامیکی نیز بیشتر است. زیرا نیاز به تراشیدن و برداشتن مینای دندان نیز است.

چه نکاتی به ونیر دندان آسیب می‌زند؟

اگر از دندان‌های کامپوزیت یا ونیر سرامیک شده خود به‌خوبی مراقبت نکنید موجب شکسته‌شدن آن‌ها می‌شوید. اگرچه ونیرهای کامپوزیت قابل ترمیم هستند اما بهتر است از بروز شکستگی و پرداخت هزینه دوباره جلوگیری کنیم. به همین منظور کافی است تا در رعایت نکات زیر حداکثر دقت را داشته باشید.

  • از کشیدن سیگار و قلیان صرف‌نظر کنید. اگر فرایند ترک آن‌ها برایتان سخت است تلاش کنید تا میزان مصرف خود را کاهش دهید.
  • از افراط در نوشیدن چای، قهوه و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید. در صورت استفاده نیز توصیه می‌کنیم تا به‌منظور جلوگیری از رنگ‌پذیری دندان مسواک بزنید یا دندان خود را با آب بشویید.
  • از خوردن تنقلات و غذاهای سخت و خشک خودداری کنید. در صورت انجام لمینت باید این نکته را بیشتر رعایت کنید. زیرا لمینت‌ها برخلاف کامپوزیت قابل ترمیم نیستند و پس از شکستگی باید تعویض شوند.
  • در صورت داشتن برخی از عادات بد مانند ناخن جویدن تمامی تلاش خود را به کار بگیرید تا آن‌ها را ترک کنید.
  • از مصرف غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد خودداری کنید.
  • مسواک و دیگر بهداشت‌های مربوط به دهان و دندان را به طور مرتب انجام دهید.
مطالعه :  بلیچینگ دندان در کرج

سن مناسب برای انجام ونیر دندان چه‌قدر است؟

اگرچه شما در هر سنی می‌توانید از ونیر دندان استفاده کنید اما بهتر است که آن را زمانی که کمتر از 18 سال دارید انجام ندهید. زیرا در سنین کمتر از 18 سال کماکان صفحه رشد انسان فعال است. در نتیجه رشد استخوان‌های فک و صورت نیز ممکن است موجب شود تا ونیر دندان آسیب ببیند. از همین رو بهتر است بعد از 18 سالگی به سراغ انجام ونیر بروید.

ونیر کامپوزیت و لمینیت در درمانگاه دندانپزشکی صدف فردیس
ایجاد لبخند زیبا با ونیر کامپوزیت و یا ونیر سرامیکی (لمینیت)

قیمت ونیر دندان چه‌قدر است؟

به‌طورکلی همواره قیمت ونیر کامپوزیت نسبت به ونیر سرامیکی پایین‌تر است. تعداد جلسات کمتر، ماندگاری پایین‌تر و … سبب می‌شود تا همواره کامپوزیت هزینه کمتری داشته باشد. یکی از تأثیرگذارترین موارد در تعیین قیمت ونیر دندان، میزان تخصص دندان‌پزشک است. هر چه‌قدر تجربه و تخصص دندان‌پزشک بالاتر باشد طبیعتاً دستمزد بیشتری را نیز دریافت می‌کند. از موارد تأثیرگذار دیگر نیز جنس مواد استفاده شده در فرایند دندانپزشکی است. مواد باکیفیت به جهت کامپوزیت و لمینت هزینه بالاتری دارد. تجهیزات دندان‌پزشکی‌ها و تحت پوشش بیمه بودن بیمار نیز از دیگر موارد تأثیرگذار بر قیمت ونیر دندان است.

سخن پایانی

ونیر دندان یکی از روکش‌های همرنگ دندان‌ها است که به جهت زیباسازی و رفع برخی مشکلات دندان استفاده می‌شود. ونیر دندان به سه دسته ونیر کامپوزیتی، سرامیکی و لومینرز تقسیم می‌شود. هرکدام از موارد فوق ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور مثال کامپوزیت هزینه پایین‌تری دارد و در جلسات کمتری انجام می‌شود. در مقابل ونیر سرامیکی ماندگاری بالاتری دارد. به‌طورکلی کلینیک صدف می‌تواند هرکدام از انواع ونیر را با تمام تجهیزات برای شما عزیزان انجام دهد تا زیباترین لبخند را در بین جمع‌های مختلف  داشته باشید.

امتیاز شما به این مقاله